خدمات نصب اکتیودایرکتوری و شبکه دامین شرکت‌ها

خدمات نصب اکتیو دایرکتوری مایکروسافت

نصب اکتیودایرکتوری و شبکه دامین بهترین و کاملترین راه حل مدیریتی برای شبکه‌هایی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند می‌باشد. سرویس اکتیو دایرکتوری مایکروسافت یکی از مهمترین سرویس‌های مدیریت برای سطح دسترسی و اهراز هویت کاربران در شبکه‌های دامین مدل می‌باشد.

ما برای نصب صحیح اکتیودایرکتوری و شبکه دامین به شرکت‌ها کمک می کنیم تا امنیت و کارایی محیط شبکه خود را افزایش دهند و بهترین تجربه مدیریت را داشته باشند.

این فناوری طوری طراحی شده است که مسئولیت رسیدگی به تعداد زیادی عملیات خواندن و جستجو و همچنین تعداد قابل توجهی تغییرات و بروزرسانی‌های کوچک را به عهده دارد.

اطلاعات اکتیو دایرکتوری سلسله مراتبی، قابل برگردان و قابل تمدید هستند. به دلیل قابل برگردان بودن کاربر نیازی به ذخیره‌سازی اطلاعات پویا یا عملکرد واحد پردازش مرکزی ندارد.

بعنوان مثال برای به اشتراک گذاری چند فولدر روی شبکه در حالتی که اکتیو دایرکتوری وجود نداشته باشد نیازمند تعیین دسترسی برای هر کاربر در هر فولدر به صورت مجزا می باشیم.

در این حالت با بروز تغییرات در حساب کاربران و فولدرها بایستی این تغییرات بصورت مجزا اعمال گردد در حالی که در حالت اکتیو دایرکتوری با اعمال قوانین گروهی یا همان group policy می‌توان این اعمال را بصورت متمرکز و فقط روی سرور انجام داد.

خدمات نصب اکتیودایرکتوری

با نصب اکتیودایرکتوری و استفاده از شبکه دامین مدل وقتی کاربر تصمیم به تعویض گذرواژه خود می‌گیرد تمامی سیستم‌های کاربری که با اکتیو دایرکتوری مجتمع شده‌اند بصورت خودکار با گذرواژه جدید شما هماهنگ می‌گردند و نیازی به تغییر تک تک آن‌ها نمی‌باشد.

سروری که سرویس اکتیودایرکتوری را ارائه می کند، دامین کنترولر (DC) نام دارد. این سیستم وظیفه احراز هویت و تعیین سطح دسترسی برای تمامی کاربران و کامپیوتر های متصل به دامین را بر عهده دارد.

به عنوان مثال وقتی یک کاربر به یک کامپیوتر متصل به دامین لاگین می کند، اکتیو دایرکتوری صحت گذرواژه را بررسی می کند و مشخص می کند آن کاربر چه سطح دسترسی را دارا می باشد.

اکتیو دایرکتوری از پروتکل های LDAP نسخه 2 و 3 ، کربروس و DNS استفاده می کند.

نصب اکتیودایرکتوری و شبکه دامین

مزایای نصب اکتیودایرکتوری و شبکه دامین مدل برای شرکت

نصب و راه اندازی سرویس اکتیودایرکتوری مایکروسافت همراه با انجام تنظیمات صحیح و مناسب که توسط خدمات شبکه گروه استاد انجام میشود باعث استفاده بدون مشکل و افزایش امکاناتی است که در زیر به آنها اشاره میشود:

مدیریت هویت کارمندان و تعیین سطح دسترسی

• احراز هویت (Authentication): Active Directory به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که هویت کاربران را برای استفاده از منابع شرکت مدیریت کنند.
• کنترل دسترسی (Access Control): این سرویس امکانات متنوعی برای تعیین دسترسی‌ها و سطوح مجوز به منابع شبکه فراهم می‌کند.

ساخت و مدیریت واحدهای سازمانی مختلف

• سازماندهی اطلاعات (Organizational Units – OUs): این ویژگی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که واحدهای سازمانی مختلف را بر اساس نیازهای خود سازماندهی کنند.
• تعریف وظایف و نقش‌ها (Roles): Active Directory به شرکت‌ها اجازه می‌دهد که نقش‌ها و وظایف مختلف را برای کاربران تعریف کرده و مدیریت کنند.

مدیریت آسان شبکه با نصب اکتیودایرکتوری و شبکه دامین

• سیاست‌های گروه‌ها (Group Policies): استفاده از این ابزار به مدیران این امکان را می‌دهد که کلیه کارمندان و اشخاص را در گروه های مختلف قرار داده و تنظیمات و سیاست‌های مختلف را به این گروه‌ها و کاربران اعمال کنند.

• استفاده از خدمات مرتبط با شبکه مانند DNS، DHCP و …

امنیت و مانیتورینگ کلیه اتفاقات در محدوده اکتیودایرکتوری

• مدیریت لاگ‌ها (Logging): امکان ثبت و نگهداری لاگ‌ها جهت پیگیری و رفع مشکلات امنیتی را فراهم می‌کند.
• اجرای خدمات امنیتی مانند Group Policy، BitLocker و …

یکپارچگی با سیستم‌های متعدد

یکپارچگی با سرویس‌ها و نرم‌افزارهای دیگر مایکروسافت (Exchange، SharePoint و …): این امکان را فراهم می‌کند تا اطلاعات هویتی یک کاربر در تمامی سرویس‌ها یکسان باشد.

پشتیبانی از استانداردهای امنیتی

پروتکل‌های استفاده شده برای ارتباطات (LDAP، Kerberos و …): این سرویس از استانداردهای رایج در زمینه امنیت و ارتباطات استفاده می‌کند.

سهولت مدیریت از راه دور

سرویس‌های Remote Desktop Services و PowerShell: فراهم کردن امکانات مدیریتی از راه دور برای مدیران

همانطور که در بالا گفته شده استفاده از سرویس Active Directory مایکروسافت در محیط شبکه‌های سازمانی به استفاده راحت و افزایش امنیت اطلاعات کمک زیادی می‌کند.
راه اندازی صحیح این ویژگی که نیاز به تخصص و آشنایی با شبکه های مایکروسافت دارد در تخصص ماست. ما برای استفاده صحیح از این ویژگی‌ها به شرکت‌ها کمک می کنیم تا امنیت و کارایی محیط شبکه خود را افزایش دهند و بهترین تجربه مدیریت را داشته باشند.

پشنیازهای نصب اکتیودایرکتوری و راه اندازی شبکه دامین

برای نصب سرویس اکتیودایرکتوری و راه اندازی شبکه دامین نیاز به یک کامپیوتر هست که روی آن ویندوز سرور نصب شده و بعد از آن سرویس اکتیو دایرکتوری در آن راه اندازی شود.

توصیه شرکت مایکروسافت استفاده از حداقل دو سیستم جدا و نصب اکتیو دایرکتوری روی دو هر دو سیستم است تا هم بار کاری تقسیم شود و هم در صورت از دسترس خارج شدن یک سیستم، سیستم دیگر بتواند به کاربران سرویس داده و شبکه به حیات خود ادامه دهد.

البته در بیشتر شرکت‌ها به جای کیس معمولی از ماشین مجازی که از طریق راه اندازی مجازی سازی سرور بر روی سرورهای قوی ایجاد شده استفاده می‌شود.