ویندوز PE (Windows PE) و کاربردهای آن در دنیای IT

آشنایی با Windows PE

ویندوز PE یا Windows Preinstallation Environment یک محیط کوچک و سبک عاملی است که توسط مایکروسافت برای اجرای پردازش‌های مربوط به نصب ویندوز و مدیریت سیستم‌های کامپیوتری طراحی شده است. این محیط امکاناتی مشابه با ویندوز اصلی دارد اما به صورت یک محیط مستقل بر روی رسانه‌های قابل اجرا نصب می‌شود. در این مقاله به معرفی ویندوز PE و کاربردهای متعدد آن در دنیای IT می‌پردازیم.

یعنی مثل همان محیطی که قبل از نصب ویندوز 7 می بینیم، این سیستم عامل برای استفاده مستقل ایجاد نشده و پیش زمینه ای است برای نصب ویندوز اصلی ولی در عوض شامل یک سری کامپوننت ها مربوط به نصب و تکنولوژی های بازیابی است این کامپوننت ها شامل نصب ویندوز، Windows Deployment Service(WDS)، System Management Server (SMS)، Operating System (OS) Deployment Feature Pack و Windows Recovery Envirement (Windows RE) می شود.

کاربردهای Windows PE

معرفی ویندوز PE


ویندوز PE بر اساس هسته ویندوز NT ایجاد می‌شود و امکان اجرای برنامه‌های 32 و 64 بیتی را داراست. این محیط به صورت بوت‌پذیر و از روی رسانه‌های متنوع مانند CD، DVD، USB فلش و شبکه قابل اجرا است.

امکانات ویندوز PE

ویندوز PE دارای ابزارها و امکانات متعددی است که به مدیران سیستم و فناوران IT اجازه می‌دهد که وظایف متعددی را انجام دهند. این ابزارها شامل مدیریت دیسک، نصب ویندوز، بازیابی داده، تشخیص و رفع مشکلات سیستم و …

کاربردهای ویندوز PE

نصب ویندوز:
یکی از کاربردهای اصلی ویندوز PE نصب ویندوز بر روی سیستم‌های جدید یا مشکل‌دار است. با استفاده از این محیط، مدیران می‌توانند به راحتی ویندوز را نصب کرده و تنظیمات مورد نیاز را اعمال کنند.

بازیابی داده:
ویندوز PE به عنوان یک ابزار بازیابی داده بسیار مفید است. اگر سیستم شما با مشکلات بوت نشدن مواجه شود یا داده‌های مهمی را از دست بدهید، با استفاده از ویندوز PE می‌توانید به راحتی داده‌ها را بازیابی کنید.

تست و تشخیص مشکلات:
ویندوز PE به مدیران سیستم اجازه می‌دهد تا مشکلات سیستم را تشخیص داده و رفع کنند. با اجرای ابزارهای دیگری مانند CHKDSK یا SFC، می‌توانید سیستم را بررسی کرده و مشکلات را تعمیر کنید.

پشتیبانی فنی و تعمیرات:
ویندوز PE برای پشتیبانی فنی و تعمیرات سیستم‌ها از راه دور یا حضوری بسیار مفید است. مدیران می‌توانند از این محیط برای رفع مشکلات کاربران و تنظیمات مختلف استفاده کنند.

پارتیشن بندی هارد خام:

از این ابزار میتوان برای پارتیشن بندی هاردهای نو یا تغییر در پارتیشن هاردی که پارتیشن بندی شده استفاده کرد. همچنین ممکن است بخواهید قبل از نصب ویندوز هارد یا حافظه سیستم خود را پارتیشن بندی کنید، برای این کار می توانید به جای استفاده از نرم افزارهای سنگین از این ابزار سبک استفاده کنید.

کپی اطلاعت از طریق شبکه:

میتوانید از این ابزار رای کپی اطلاعات از طریق شبکه از روی هاردی که هنوز سیستم عامل روی آن نصب نشده استفاده کنید. با این ابزار می توانید روی کارت شبکه خود در حالی که هیچ سیستم عاملی ندارید IP تنظیم کنید و به این ترتیب از منابع شبکه استفاده کنید.

باز گردانی clone و  یا Image

اگر قبلا از سیستم خود یک clone و  یا Image تهیه کرده اید و اکنون تصمیم دارید به دلیل خرابی یا تعویض آن با یک هارد SSD برای افزایش سرعت همان سیستم عامل را با تنظیمات قبلی داشته باشید. یا زمانی که برای سیستم عامل شما مشکل غیر قابل حلی پیش آمد از این روش استفاده کنید تا image را با تمام نرم افزار ها برگردانید. .

برداشتن اطلاعات از روی هارد خراب

برداشتن فایلهای مهم و لازم از روی درایوهای هاردهایی که سیستم عامل روی آنها نصب بوده و الان به هر دلیل لود نمیشود یکی دیگر از کاربردهای این ابزار است.

نتیجه‌گیری:
ویندوز PE یک ابزار قدرتمند در دنیای IT است که به مدیران سیستم و تکنسین‌ فنی شبکه و کامپیوتر کمک می‌کند تا وظایف نصب، بازیابی داده، تشخیص و رفع مشکلات سیستم را با سرعت و کارآیی بالا انجام دهند. این محیط قابلیت بوت از رسانه‌های مختلف را دارا بوده و در مواقع اضطراری و نیازهای مختلف به عنوان یک ابزار چندمنظوره بسیار مفید است.

“برای اطلاعات بیشتر در مورد خدمات نصب ویندوز و استفاده از ویندوز PE به عنوان ابزار کلیدی در تعمیرات و مدیریت سیستم‌های کامپیوتری، ما به شما دعوت می‌کنیم تا به صفحه مخصوص ما مراجعه کنید. با کلیک بر روی لینک زیر، می‌توانید اطلاعات لازم را کسب کنید و با تیم ما تماس بگیرید تا نیازهای خود را برطرف کنید.”

لینک به صفحه خدمات نصب ویندوز