تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه های کامپیوتری به مجموعه‌ای از ابزار و وسایل مورد نیاز برای راه اندازی شبکه های کامپیوتری گفته می شود که انواع این تجهیزات به دو دسته کلی تجهیزات اکتیو و تجهیزات پسیو تقسیم می‌شوند:

تجهیزات Active شبکه های کامپیوتری

تجهیزات Active شبکه های کامپیوتری دستگاه هایی هستند که فعالیت الکترونیکی در درون آنها صورت می‌گیرد و اطلاعات وارد شده به آنها بسته به شرایط برنامه‌ریزی شده برای دستگاه، پردازش و جابجا می‌گردد. 

تجهیزات فعال یا Active شبکه عبارتند از:

سوییچ

سوییچ دستگاه مرکزی در شبکه ستاره ای است که تمام گره ها یا nodeها را از طریق کابل شبکه به هم متصل میکند و به وسیله این دستگاه گره ها قادر به ارسال و دریافت اطلاعات به یکدیگر خواهند بود. سوییچهای مختلف با تعداد 48 ،24 ،16 ،8 ،4 درگاه وجود دارند و سرعت انتقال داده ها در این درگاه ها میتواند 1Gbps ،10/100 Mbpsو 10Gbps باشد. برخی از درگاه های سوییچ میتوانند قابلیت PoE داشته باشند. سوییچ ها در انواع قابل نصب در رک یا غیر قابل نصب در رک و قابل مدیریت کردن یا غیر قابل مدیریت تقسیم بندی میشوند.

آشنایی با پرکاربردترین تجهیزات شبکه های کامپیوتری

مسیر یاب یا router

مسیریاب یا Router یکی از تجهیزات اکتیو شبکه است که در لایه 3 شبکه کار می کنند و کار اصلی آنها پیدا کردن مسیر مناسب برای ارسال بسته های اطلاعات در شبکه و ارسال داده از یک شبکه به شبکه دیگر و ایجاد ارتباط بین شبکه های مختلف است. مسیریابها با استفاده از الگوریتمهای خاص، کوتاهترین و بهترین مسیر را برای دسترسی به یک سرور پیدا میکنند. همچنین میتوانند اینترنت را بین رایانه ها به اشتراک بگذارند و مؤلفه های مدیریتی مانند موارد امنیتی را روی شبکه اعمال کنند.

تجهیزات شبکه

Media Converter

این وسیله ابزاری برای تبدیل رسانه های مختلف به یکدیگر، مثلا وقتی یک طرف ارتباط با کابل مسی و طرف دیگر از فیبر نوری استفاده می کند، یکی از این نوع تجهیزات می تواند در میان راه قرار گیرد و ارتباط دو رسانه مختلف را برقرار نماید.

Media Converter

صاعقه گیر

قطعه ای در شبکه های بی سیم برای جلوگیری از آسیب های وارده به تجهیزات شبکه. به آن گاهی برق گیر نیز میگویند.

سرور

سرورها در انواع مختلف و توسط شرکت های مختلف تولید میشوند. یکی از معروفترین شرکت های تولید کننده سرور شرکت HPE می باشد. سرورهای HP از پرمصرفترین سرورها در بازار ایران می باشد. سرورها در شبکه سرویس های گوناگون را به کاربران ارائه میدهند.

سرور

Access Point اکسس پوینت

نقطه دسترسی یا Access Point یا AP  در شبکه بیسیم برای برقراری ارتباط بین تجهیزات بیسیم استفاده میشود. همچنین این دستگاه میتواند شبکه بیسیم را به شبکه سیمی متصل کند.
برای انتخاب یک AP ویژگیهای زیر باید مورد توجه قرار بگیرد:
نوع کاربرد (خانگی/تجاری)
تعداد درگاه شبکه یا LAN
قدرت گیرندگی آنتن
نوع و تعداد آنتن
قابلیت PoE
باند فرکانسی
سرعت انتقال دادهها
سازگاری با سیستمعاملها
استانداردهای شبکه های بیسیم

AP گاهی کار سوییچ و گاهی اوقات کار روتر در شبکه های بی سیم را انجام میدهد.

Access Point اکسس پوینت

دیواره‌های آتش سخت‌افزاری یا FIRE WALL ACCESORIES

دیواره های آتش، محافظت کننده شبکه ها از حملات ویروسی، نفوذ گران و کرم های آسیب رسان.

فایروال سخت افزاری

کارت شبکه

یکی دیگر از تجهیزات پر استفاده در شبکه های کامپیوتری، کارت شبکه یا Network Interface Card است که به NIC نیز معروف هستند که رابط فیزیکی بین رایانه و محیط انتقال هستند و دارای اسامی دیگری چون Network Adapter و LAN card می باشند.
کارتهای شبکه دارای سرعت دریافت و ارسال 10/100/1000 Mbp و دو چراغ سبز و زرد هستند. ممکن است در کارتهای شبکه مختلف رنگ چراغها متفاوت باشد. با اتصال رایانه به شبکه این 2 چراغ روشن میشود. چراغ سبز به صورت ثابت و چراغ زرد به صورت چشمک زن است. روشن شدن چراغ ثابت به معنی
اتصال درست و روشن شدن چراغ چشمک زن به معنی دریافت و ارسال داده در شبکه است. کارتهای شبکه در دو نوع سیمی و بیسیم یا Wirelessموجود هستند.

تجهیزات شبکه

تجهیزات بیسیم لیزری شبکه

در برخی از فناوری ها، از امواج لیزری به جای امواج رادیویی جهت ارتباط شبکه ای بی سیم استفاده میشود.

آنتن

برای دریافت امواج رادیویی درشبکه های بی سیم که به صورت Outdoor نصب میشوند به انواع متفاوتی از آنتن نیاز است .

مودم ADSL

ADSL که مخفف Asymmetric Digital Subscriber Line است برای تبدیل سیگنالهای دیجیتال رایانه به سیگنالهای آنالوگ در خطوط تلفن و بالعکس است و دارای دو نوع سیمی و بیسیم است.

منبع تغذیه PoE:

فناوری PoE یا Power over Ethernet به معنای تغذیه برق از طریق کابل شبکه است و تجهیزاتی که دارای قابلیت PoE هستند، میتوانند برق مورد نیاز خود برای روشن شدن را از طریق همان کابل شبکه ای بگیرند که داده را از آن دریافت میکنند.
استاندارد PoE میتواند برق مورد نیاز تجهیزات را بسته به نوع کابل روی 2 زوج سیم و یا تمام 4 زوج سیم انتقال دهد. درصورتیکه شما دوربین مدار بسته تحت شبکه IP Camera یا تلفن تحت شبکه IP Phone و یا آنتن بیسیم داشته باشید، میتوانید برق این تجهیزات را از طریق سوییچی که مجهز به فناوری PoE باشد، تأمین کنید. 

PoE Splitter

PoE Splitter یکی دیگر از تجهیزات شبکه است. این دستگاه کوچک برق و سیگنال داده را از کابل شبکه ای که دارای قابلیت PoE است، جدا میکند. با استفاده از این دستگاه میتوان قابلیت تغذیه به صورت PoE را به تجهیزاتی  که فاقد این قابلیت هستند اضافه کرد. برای مثال در محل نصب دوربین تحت شبکه به کابل شبکه که از درگاه PoE میآید، یک PoE Splitter متصل میکنیم و با جدا کردن داده و برق آنها را به درگاه LAN و سوکت برق دوربین متصل میکنیم.

تجهیزات پسیو شبکه های کامپیوتری

تجهیزات پسیو شبکه یا Passive Produscts به وسایلی گفته می شود که قابل برنامه ریزی نبوده و به برق متصل نمیشوند و در تولید یا تقویت سیگنالها نقشی ندارند. معمولا بیشتر تجهیزات پسیو شبکه در زمان انجام کابل کشی و نصب زیرساخت های شبکه استفاده می شوند.

انواع تجهیزات پسیو شبکه عبارتند از:

کانکتور فیبر نوری

قطعه ای برای برقراری ارتباط فیبر نوری با سایر ادوات که در انواع ST,SC یا MTRJ موجود میباشد .

کانکتورهای فیبر نوری

کابل های زوج بهم تابیده

کابل های مسی که از چند رشته به هم تابیده شده تشکیل شده اند، را با نام UTP میشناسند و انواع متداول آن عبارتند از :

Cat5 ,Cat5 ,Cat6 ,Cat7, تفاوت عمده این استاندارد ها در سرعت انتقال و فرکانس کاری میباشد.

انواع کابل مسی UTP

رک Rack

محفظه ای فلزی است که محل قرار گیری تجهیزات شبکه و سرورها است. ساختار رک به گونهای است که از تجهیزات نصب شده داخل آن در برابر صدمات فیزیکی مثل فشار و ضربه محافظت میکند و با تهویه مناسب سبب کارایی بهتر تجهیزات می َ شود. رکها دارای انواع دیواری و ایستاده هستند. معمولا  رک ها از چهار طرف باز میشوند و مجهز به چرخ، درب قفل شونده شیشه ای و هواکش هستند. واحد اندازه  گیری رک Uunit است. هرUnit معادل 1/75 اینچ و 4/5 سانتیمتر است.

َ اجزای مهم رک عبارت اند از:

FAN خنک کننده: برای خنک نگه داشتن اجزای داخلی رک است که معمولاً در سقف آن نصب میشود.
ماژول برق یا Power Module: قطعه ای که تعدادی پریز برق روی آن به منظور تغذیه اجزای داخلی رک بهخصوص سوییچ و سرور نصب شده است.

سینی یا Shelf: برای جداسازی بخش های مختلف در رک و قرار دادن تجهیزاتی مانند سوییچ، مسیریاب یا Router و یا صفحه نمایش سرور روی آنها استفاده میشود. 
دماسنج یا Thermometer: این قطعه دمای رک را اندازه گیری میکند و روی نشانگرهای دیجیتالی خود نمایش میدهد. این حرارت سنجها دارای حافظه هستند و در صورت رسیدن دما به درجه مشخص شده فن های رک را روشن میکنند.

َ

تجهیزات شبکه

سوکت کابل مسی

قطعه ای برای اتصال کابل مسی با سایر ادوات

کابل های فیبر نوری

رشته هایی از شیشه یا پلاستیک که به جای الکترون ها، پرتوهای نور را عبور میدهند. فناوری فیبر نوری تحولی را در سرعت ارسال داده ها و گسترش شبکه ها در فواصل طولانی پدید آورد .

فیبر نوری

Keystone کابل مسی

کیستون نوعی کانکتور است که برای برقراری ارتباط بین کابل مسی شبکه با سایر تجهیزات شبکه مانند رایانه استفاده میشود. کیستون باید با نوع کابل از نظر رده بندی (، CAT5e ، CAT5،CAT6 ، CAT6aو)… سازگار باشد.

آشنایی با پرکاربردترین تجهیزات شبکه های کامپیوتری

پریز دیواری کابل مسی

هر ایستگاه شبکه برای برقراری ارتباط با شبکه باید با استفاده از پریز اتصال فیزیکی خود را برقرار کند. در انواع روکار و توکار وجود دارد و جهت نگهداری و محافطت از کیستون استفاده میشود.

کابل Patch Cord مسی

برای ایجاد اتصال بین ایستگاه کاری و پریز شبکه یا اتصال تجهیزات فعال به Patch Panel داخل رک از این کابل ها استفاده میشود. دو سر Patch Cord دارای سوکت RJ45است. این کابلها دارای اندازه های استاندارد 2 ،1/5 ،1 ،0/5و 3متری و …است و به صورت آماده در بازار موجود است.

کابل Patch Cord مسی

داکت یا کانال دیواری

مسیری برای ارتباط کابل شبکه که در انواع فلزی یا پلاستیکی و در اندازه های مختلف ساخته میشود. اندازه داکت، حجم کابلهایی را که درون آن قرار داده میشود، تعیین میکند. در بسیاری از موارد نیاز است که کابلها از روی زمین عبور کنند، در این حالت برای مدیریت و محافظت کابلها از داکت کف خواب یا زمینی استفاده میشود که دارای پارتیشن های داخلی است.

ترانک Trunk

در ترانک ها علاوه بر وجود فضایی مناسب برای عبور کابلها میتوان پریزهای شبکه و برق را نیز با استفاده از ماژولهای خاص روی آنها نصب کرد و در صورت نیاز محل و یا تعداد آنها را عوض کرد. داخل محفظه ترانک برای جلوگیری از زنگ زدگی و پوسیدگی و دوام بیشتر کابلها، عایق مناسب وجود دارد. ترانکها قابلیت پارتیشنبندی دارند. ترانکها نسبت به داکت فضای بزرگتری برای کابلها دارند و مقاومتر و با دوامتر هستند. ترانکها دراندازه های 2 تا 20 سانتیمتر موجود هستند.
اجزای ترانک عبارت اند از:
پارتیشن: قطعه پلاستیکی است که داخل شیار درون ترانک نصب میشود و آن را به دو یا سه قسمت مجزا تقسیم میکند به این وسیله کابل شبکه و برق و تلفن و… از یکدیگر جدا شده، از ایجاد نویز جلوگیری میشود.
مسدودکننده: برای انسداد ابتدا و انتهای ترانک استفاده میشود تا هم نمای ظاهری آن زیباتر شود و هم از نظر ایمنی نیز ترانک سربسته باشد.
درزگیر: هنگام قرارگیری ترانکها در امتداد هم، برای پوشاندن محل قرارگیری و همچنین اتصال آنها به کار میرود. درزگیر شامل سه قطعه است که قطعه اصلی روی ترانک و دو قطعه دیگر در لبههای ترانک قرار گرفته و ترانک را زیباتر میکند.

زاویه داخلی: برای اتصال ترانکها در گوشه 90درجه داخلی دیوار بهکار میرود.
زاویه خارجی: برای اتصال ترانکها در گوشه 90درجه بیرونی دیوار بهکار میرود.
زاویه تخت: برای اتصال ترانکها بهصورت قائم در یک سطح صاف بهکار میرود.
سه راهی: برای اتصال ترانکها در یک مسیر منتهی به سه جهت بهکار میرود.

Patch Panel فیبر نوری

محل برقرای ارتباط بین کابل های فیبر نوری و تجهیزات اکتیو در داخل رک.

پچ پنل فیبر نوری

Patch Cord فیبر نوری

برای برقراری ارتباط بین تجهیزات فعال با Patch Panel در داخل رک از قطعات کابلی به این شکل استفاده میشود.

Patch Cord فیبر نوری

Patch Panel کابل های مسی

یکی دیگر از تجهیزات مورد استفاده در شبکه های کامپیوتری که تعداد مشخصی درگاه یا پورت 24 یا 48 عدد دارد و در داخل رک قرار میگیرد. هنگام کابل کشی در هر قسمت از یک ساختمان به تعداد درگاه های سوییچ، پریز شبکه قرار میدهند؛ هرچند ممکن است در آن زمان هیچ کامپیوتری از طریق آنها به شبکه متصل نشود؛ اما کارشناسان شبکه این پیش بینی را انجام میدهند و کابلها را در رک جمع کرده، به پچ پنل متصل و شماره گذاری میکنند و سپس با یک کابل پچ کورد، درگاه مربوطه را به سوییچ متصل میکنند. دو نوع پچ پنل وجود دارد: 
Loaded: در این مدل کیستونها از قبل روی آن نصب شده است.
Unloaded: این مدل یک پنل با فریمهای خالی است و بسته به نیاز میتوان انواع کیستونها را روی آن نصب کرد.

پچ پنل

Cable Management: برای مرتب سازی کابلهای داخل رک از این وسیله استفاده میشود.
مرتب بودن کابلها و چیدمان درست آنها یکی از نکات مهمی است که سبب تسهیل در عیب یابی و نیز توسعه راحت شبکه میشود. 

تجهیزات شبکه

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.