آشنایی با انواع حساب های کاربری ویندوز

انواع پروفایل کاربران در ویندوز

حساب های کاربری ویندوز که به آن پروفایل کاربر یا User Profile میگویند، مجموعه ای از تنظیمات و فایل های در نظر گرفته برای هر کاربر است. اطلاعاتی مانند تنظیمات مروگرها، درایوهای Map شده، تنظیمات پرینترها، پروفایل های پست الکترونیکی، داده های موجود در پوشه My Document، تنظیمات و پیکربندی های نرم افزارها، تنظیمات Desktop و بسیاری از اطلاعات دیگر مانند فایل های صوتی و تصویری، تصاویر و که در در پوشه های Music, Picture, دانلود ، داکیومنت و غیره هر کاربر ذخیره می گردد. انواع مختلفی از پروفایل ها موجود هستند که هر کدام دارای تنظیمات و امکانات خاصی هستند که در بسیاری از موارد، Group Policy ها در توانایی بهره گیری از آنها تاثیرگذار خواهند بود.

آشنایی با حسابهای کاربری Local Profile در ویندوز

یک Local Profile ، بر روی یک سیستم و یا Workstation به صورت Local ذخیره می گردد . این نوع از پروفایل ها برای ذخیره شدن و استفاده بر روی یک سیستم ساخته و بهینه سازی شده اند. اگر پروفایل هایی از این دست حذف شوند باید یک پروفایل جدید ساخته شود. در غیر این صورت کاربر با مشکل لاگین به سیستم با پروفایل موقت یا Temporary Profile مواجه خواهد شد.

حساب های کاربری Roaming Profile در ویندوز

حسابهای کاربری Roaming ویندوز بر روی فایل سرورهای به اشتراک گذاشته شده  ذخیره می شوند. کاربرانی و یا گروه های کاربری که در فایل سرورهای مشخص شده دسترسی ها و اختیارات لازم را دارند می توانند از این دسته از پروفایل های بهره مند گردند. در هنگام Login یک کاربر، Roaming Profile از فایل سرور اشتراکی دریافت (Download) می شود و بر روی Local Machine ذخیره می شوند .

بعد از Logon، کاربر از پروفایل کپی شده در ماشین استفاده می نماید و تغییرات مورد نیاز خود را بر روی آن انجام می دهد . در هنگام Logoff پروفایل بروزرسانی شده کاربر مجددا به فایل سرور اشتراکی منتقل می گردد. در واقع با استفاده از Roaming Profile پروفایل هر کاربر به صورت داینامیک در پشت هر دستگاهی که از آن استفاده کند در دسترس خواهد بود و بلافاصله از طریق سرور اشتراکی، یک نسخه از پروفایل در اختیار او قرار خواهد گرفت. با استفاده از Roaming Profile بدلیل عدم وابستگی اطلاعات کاربران به سیستم ، جابجایی و جایگزینی کامپیوتر های شبکه بدون نیاز به پشتیبان گیری از اطلاعات کاربران امکان پذیر است .

بدلیل لزوم بارگذاری و ارسال مجدد پروفایل از سرور،  مدت زمان Logon و Logoff با استفاده از پروفایل Roaming افزایش خواهد یافت. از جمله معایب این پروفایل می توان از سایز بزرگتر پروفایل ها و افزایش مدت زمان Logon و Logoff به سیستم اشاره کرد. همین طور اگر زمان لاگین کاربر، سیستم دسترسی به سروری که پروفایل کاربر در آن ذخیره شده نداشته باشد کاربر با پروفایل موقت یا Temporary Profile به سیستم لاگین خواهد کرد.

مفهوم حسابهای Mandatory Profile ویندوز

پروفایل Mandatory یک نوع ویژه از پیش تنظیم شده Roaming User Profile  است. با استفاده از این نوع پروفایل کاربر می تواند در Desktop خود تغییراتی را ایجاد نماید اما تغییرات انجام شده در حین Logoff از سیستم از بین خواهند رفت.  پروفایل های Mandatory بر روی فایل سرور های به اشتراک گذاشته شده ذخیره می شوند. کاربرانی و یا گروه های کاربری که در فایل سرورهای مشخص شده دسترسی ها و اختیارات لازم را دارند می توانند از این دسته از پروفایل های استفاده کنند.

در هنگام Logon یک کاربر، Mandatory Profile از فایل سرور اشتراکی دریافت (Download) می شود و بر روی Local Machine ذخیره می شوند.

بعد از Logon ، کاربر از پروفایل کپی شده در ماشین استفاده می نماید و تغییرات مورد نیاز خود را بر روی آن انجام می دهد. اما در هنگام Logoff پروفایل بروزرسانی شده کاربر به فایل سرور منتقل نمی شود و یا به کلامی دیگر تغییرات اعمال شده در تنظیمات در سیستم و یا پروفایل کاربر ذخیره نمی شود و این تفاوت بین Roaming Profile و Mandatory Profile است. عموما از این نوع پروفایل در محیط هایی همچون کلاس های آموزشی و یا کافی نت ها که Workstation ها ممکن است توسط همه ی افراد در دسترس قرار گیرند و خواهان ذخیره سازی تغییرات نمی باشیم، استفاده می شود.

مفهوم Super-Mandatory Profile

Super-Mandatory Profile عملکردی همانند Mandatory Profile دارد با این تفاوت که در Super Mandatory Profile، کاربر توانایی Logon به سیستم، در هنگام عدم در دسترس بودن سروری که اطلاعات پروفایل ها بر روی آن ذخیره می گردد را ندارد. در صورت عدم در دسترس بودن سرور ذخیره سازی پروفایل، کاربران با پروفایل Mandatory عادی می توانند از طریق ایجاد یک کپی از Cache محلی سیستم، به آن Logon نمایند. لازم به ذکر است که فقط Administrator های سیستم توانایی ایجاد تغییراتی در این نوع از پروفایل را دارا هستند.

مفهوم Default User Profile

پوشه پروفایل Default User بر روی سیستم  تمامی سیستم عامل های ویندوز از ویندوز ۲۰۰۰ به بعد موجود است (در سیستم عامل های نسل جدید مانند Windows 7 ، Windows Vista ، Windows 2008 در صورت عدم Upgrade از نسل های پیشین سیستم عامل ، موجود می باشد). از این پروفایل در هنگام اولین Logon کاربر به سیستم در صورت عدم تنظیم شدن پروفایل کاربر از نوع های Roaming و یا Mandatory استفاده می شود. در واقع در صورتی که بتوانیم در آن تغیراتی ایجاد نماییم و آن را شخصی سازی کنیم، پروفایل سایر کاربران نیز بدلیل ارث بری از آن در اولین Logon، شخصی سازی خواهند شد.

مفهوم حسابهای Temporary Profile در ویندوز

از یک Temporary Profile در هنگامی استفاده می شود که کاربر نمی تواند به هر دلیل به پروفایل Roaming خود در شبکه متصل شود. این پروفایل در این حین به صورت اتوماتیک از Default User Profile ارث بری می نماید و در اختیار کاربر قرار داده می شود. در صورت عدم دسترسی کاربر به پروفایل Roaming خود، ابتدا سعی می گردد از Cache محلی سیستم یک کپی تولید و در اختیار کاربر قرار گیرد، در صورت عدم توانایی تولید پروفایل به صورت ذکر شده ، یک Temporary Profile از Default User Profile ارث بری کرده و تولید می شود. باید توجه داشته باشیم که کلیه تغییرات صورت گرفته در پروفایل های Temporary بعد از Logoff از بین خواهند رفت و اطلاعات آنها در دسترس نخواهند بود.

البته در نظر داشته باشید که پروفایل کاربران در نسل جدید سیستم عامل های مایکروسافت از  Windows 7 ، Windows Server 2008 به بعد ساختار جدیدی به خود گرفته است که آنها را از سایر پروفایل های ارائه شده قبلی متمایز می کند. این پروفایلهای جدید کاربران ویندوز را که نسل جدیدی از پروفایل های ویندوز است با نام Windows Profiles v.2 میشناسند.