جلوگیری از مصرف اینترنت برای آپدیت ویندوز با تنظیم Metered Connection

metered connection

یکی از اتفاقاتی که مخصوصا در ویندوز10 ممکن است باعث ایجاد مشکل شود، آپدیت شدن این سیستم عامل دوست داشتنی است که با توجه به گفته مسولان مایکروسافت که ویندوز 10 آخرین نسخه ویندوز است و بعد از این فقط آپدیت ها و بیلدهای جدید برای این سیستم عامل خواهند داد، میتوان برای جلوگیری از مصرف اینترنت برای آپدیت ویندوز 10 و استفاده بی رویه از حجم محدود اینترنت در ایران یک سری تنظیمات را روی سیستم انجام داد.

Metered Connection نام قابلیت جدیدی است که اولین بار در ویندوز 8 ارایه شد که به واسطه آن افراد قادر خواهند بود تا آپدیت های روزانه یا ماهانه درایورها و بسته های امنیتی که ویندوز در صورت اتصال به اینترنت به صورت دوره ای (روزانه یا هفتگی) اقدام به دانلود آن ها می کند را با یک ارتباط مشخص مسدود نمایند! یعنی با فعال کردن این قابلیت افراد می توانند جلوی دانلودهای خودکار و اتوماتیک سیستم عامل را با یک اتصال مشخص بگیرند.

با فعال کردن این گزینه، در واقع ویندوز تشخیص می‌دهد که ارتباط اینترنتی مورد نظر شما پولی و هزینه بر است و مایل نیستید از آن برای دانلود آپدیتها استفاده کنید. این تنظیمات روی کانکشن باقی خواهند ماند و قطع و وصل شدن تاثیری بر وضعیت آن نخواهد داشت؛ اما به محض اینکه از طریق یک کانکشن دیگر که به صورت پیش فرض غیر “اندازه‌گیری شده” یا non-metered connection است به اینترنت متصل شوید، ویندوز مجدداً شروع به آپدیت کردن خودش خواهد کرد.

هر موقع که تصمیم به آپدیت ویندوز با همان اتصال گرفتید می‌توانید تنظیمات را به حالت قبل برگردانید و یا از طریق یک کانکشن دیگر به انترنت وصل شوید. برای مثال می‌توان پس از اتصال به اینترنت از طریق کانکشنی که آنرا Metered Connection به سیستم معرفی کرده اید در میانه‌های شب البته اگر حجم شبانه رایگان دارید با مراجعه به مسیری که به آن اشاره میشود و با غیر فعال کردن گزینه‌ی Metered Connection به ویندوز اجازه بدهید تا خودش را آپدیت کند و پس از آپدیت، مجدداً وضعیت کانکشن را به metered تغییر دهید.

برای فعال کردن این قابلیت کافی ست تا وارد قسمت Setting شوید و روی گزینه Network & Internet کلیک کنید.

setting in windows 10

در پنجره باز شده روی گزینه Advanced Options کلیک کنید.

network & Internet

در پنجره جدیدی که باز میشود شما اطلاعات کانکشن فعلی خود را مشاهده میکنید کافیست گزینه Set as metered connection را پیدا کنید و آنرا به حالت on تغییر وضعیت دهید.

تنظیم metered connection برای جلوگیری از آپدیت ویندوز

برای حذف این امکان نیز، کافی ست تا مجدد بر روی کانکشنی که به صورت Metered Connection تنظیم شده است، راست کلیک کرده و گزینه Set as  metered connection را در حالت OFF قرار دهید تا این قابلیت به حالت غیر فعال درآمده و ویندوز بتواند از آن برای دانلود آپدیت هایش استفاده نماید.

البته احتمال دارد که این تنظیمات برای اتصالات کابلی در بعضی از بیلد های ویندوز 10 در دسترس نباشد.