نسخه‌ های اولیه ویندوز مایکروسافت

نسخهای ابتدایی ویندوز

برای آشنایی با نسخه‌ های اولیه ویندوز خوب است بدانید که نسخه های اولیه گرافیکی سیستم عامل ویندوز که توسط شرکت مایکروسافت ارایه شده به این ترتیب است:

Windows 1.0

نسخهای ابتدایی ویندوز

ویندوز ۱٫۰ (به انگلیسی: Windows 1.0) تقریبا جز نسخه‌ های اولیه ویندوز و اولین آن بود. این سیستم عامل یک محیط گرافیگی ۱۶ بیتی، توسعه یافته توسط مایکروسافت می‌باشد و در تاریخ ۲۰ نوامبر ۱۹۸۵ منتشر شد. این اولین تلاش مایکروسافت برای ایجاد یک محیط عامل چند وظیفه ای گرافیکی برای رایانه‌های شخصی بود. ویندوز ۱ اولین نسخهٔ راه‌اندازی شدهٔ ویندوز بود. پشتیبانی از این ویندوز در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۰۱ به پایان رسید.

این نسخه اولین نسخه گرافیکی ویندوز بود.

Windows 2.0

نسخهای ابتدایی ویندوز


ویندوز ۲.۰ (به انگلیسی: Windows 2.0) یک محیط عامل گرافیگی ۱۶ بیتی، توسعه یافته توسط مایکروسافت می‌باشد. این نسخه در تاریخ ۹ دسامبر ۱۹۸۷ جایگزین ویندوز ۱.۰ شد. با وجود اینکه ویندوز ۳.۰ در سال ۱۹۹۰ منتشر شد اما مایکروسافت تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۰۱ (۱۴ سال) از این نسخه پشتیبانی کرد.

Windows 3.0

نسخه های ابتدایی ویندوز

ویندوز ۳.۰ (به انگلیسی: Windows 3.0) سومین نسخه از مایکروسافت ویندوز که در تاریخ ۲۲ مه ۱۹۹۰ منتشر شد. این اولین نسخه از ویندوز بود که موفقیت گسترده ای داشت و از نظر ظاهر گرافیکی رقیب مکینتاش و کومودور آمیگا شد.

پیدایش ویندوز ۳.۰ از زمانی کلید خورد که گروهی از برنامه نویسان مایکروسافت در سال ۱۹۸۹ به طور مستقل و آزمایشی تصمیم به توسعه حالت محافظت شدۀ ویندوز گرفتند. نمونه اولیه آنها آماده و به مدیران شرکت ارایه شد که به اندازه کافی مورد تایید آنها قرار گرفت تا آنجا که به عنوان یک پروژه رسمی تصویب شد.

Windows ۹x

ویندوزهای ۹۵ و ۹۸ بر اساس ۹x تولید شده‌اند یعنی هسته و رابط کاربریشان در گروه ۹x می‌باشد

Windows ۹۵

این سیستم‌عامل در اوت ۱۹۹۵ از سوی مایکروسافت عرضه گردید. این سیستم‌عامل همراه با اینترنت اکسپلورر ۴ عرضه شد. ویندوز ۹۵ به علت این‌که نسخه بعد از ویندوز ۳ است، تحت نام ویندوز ۴ نیز شناخته می شود. برخی ویندوز ۹۵ را انقلابی در نرم‌افزارها و سیستم‌عامل‌های رایانه در زمان خود می‌دانند.

ویندوز ۹۵ واسط گرافیکی کاربر مبتنی بر سیستم‌عامل است.  در طول ساخت آنرا با اسم رمز ویندوز ۴.۰ و شیکاگو می‌شناختند. ویندوز ۹۵ فروش مناسبی داشت و موفق‌ترین سیستم‌عامل در زمان خود بود. سه سال پس از آن مایکروسافت ویندوز ۹۸ را منتشر نمود. البته قبل از ویندوز ۹۵ ویندوز ۳.۱ به بازار عرضه شد که کیفیت آنچنانی نداشت .

در این سیستم عامل برای اولین بار از مرورگر اینترنتی internet explorer استفاده شده تا کاربران بتوانند راحت در اینترنت بگردند. همچنین تحولی بزرگ در ظاهر ویندوز ایجاد شد.

Windows ۹۸

نسخه ویندوزی از مایکروسافت که در سال ۱۹۹۸ ساخته شد و در واقع نسخه به روز شده ویندوز ۹۵ می‌باشد. (این ویندوز Memphis هم نامیده می‌شود) استفاده از این ویندوز به‌طور گسترده در جهان وجود داشت و هم‌اکنون هم مورد استفاده می‌باشد. از امکانات این می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرورگر مستقل مایکروسافت همان اینترنت اکسپلورر
  • توانایی فرستادن و گرفتن نامه‌های الکترونیکی
  • سیستم فایل FAT۳۲ برای اولین بار در این سیستم‌عامل
  • پشتیبانی از USB برای اولین بار در این سیستم‌عامل
  • پشتیبانی از DVD برای اولین بار در این سیستم‌عامل

سیستم‌عاملی که از نظر درایوها ضعیف ولی از نظر تخصیص منابع رایانه به خود خوب است.

سخت افزار مورد نیاز برای این سیستم عامل

  • 486DX-2/66 MHz یا پردازنده قویتر (پردازنده‌های پنتیوم توصیه می‌شود)
  • ۱۶ MB رم (‎۲۴ MB توصیه می‌شود)
  • حداقل ‎۵۰۰ MB فضای خالی بر روی هارد دیسک، فضای مورد نیاز بستگی به روش نصب و اجزای انتخاب شده دارد.
  • VGA یا وضوح بیشتر مانیتور
  • درایو CD-ROM یا DVD-ROM
  • ماوس مایکروسافت یا سازگار با دستگاه اشاره گر (اختیاری)

Windows Me

نسخه های ابتدایی ویندوز

ویندوز ام‌ای  Windows Me  مخفف شدۀ ویندوز ویرایش میلنیوم (به انگلیسی: Windows Millennium Edition)، یک سیستم عامل گرافیکی که توسط مایکروسافت در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۰ منتشر شد. این آخرین نسخه از سری ویندوز 9x بود. پشتیبانی از این نسخه در تاریخ ۱۱ جولای ۲۰۰۶ پایان یافت.

ویندوز ام‌ای جایگزین ویندوز ۹۸ بود و به طور خاص، کاربران خانگی کامپیوترهای شخصی را مورد هدف قرار داد. این نسخه شامل اینترنت اکسپلورر ۵.۵، ویندوز مدیا پلیر ۷ و نرم افزار جدید Windows Movie Maker که ویرایشگر ویدئوی ساده ای بود و برای استفاده راحت کاربران خانگی طراحی شده بود.

در مقایسه با سایر نسخه های ویندوز، ویندوز ام‌ای عمر کوتاهی داشت، تنها یک سال پس از انتشار این ویندوز، به سرعت ویندوز اکس‌پی (در تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۰۱) جایگزین این نسخه شد. ویندوز ام‌ای در کامپیوترهای شخصی حداکثر از 1.5 GB رم فیزیکی پشتیبانی می‌کند.

 حداقل سخت افزار مورد نیاز سیستم عامل Windows Me

  • پردازنده: پنتیوم 150 MHz
  • فضای دیسک سخت: 320 MB
  • رم: 32 MB

مشخصات سیستم مناسب Windows Me

  • پردازنده: پنتیوم 2 300 MHz
  • فضای دیسک سخت: 2 GB
  • رم: 64 MB