در ساختار اکتیودایرکتوری برای حذف یک دومین کنترلر که به دلایلی امکان برگشت به شبکه ندارد و نمی توانیم آنرا با اجرای ویزاردهای مربوطه ی حذف روی خود سیستم و در حالت آنلاین از اکتیودایرکتوری خود حذف کنیم مجبوریم که آنرا به  صورت اجباری از دومین حذف کنیم. حذف اجباری یک دومین کنترل را می توان از  3 راه انجام داد:
با استفاده از کنسول Active Directory Users and Computers، کنسول Active Directory Sites and Services و ابزار خط فرمان NTDSUtil.

با حذف اجباری یک دومین کنترل در دامنه Active Directory ، برخی از دادهای مربوط به دومین کنترل حذف شده در AD نگهداری میشود که باید این دادهها را پاک کنیم. مایکروسافت ادعا می کند وقتی از هر دو کنسول Active Directory Users و Computers و Sites and Services استفاده  کنید داده های باقی مانده از اشیا حذف شده، به صورت خودکار تمیز می شوند. با این حال،  هنوز تعداد سوابق DC حذف شده، به ویژه در کنسول DNS و Sites and Services دیده می شوند. اگر چه DNS scavenging مراقبت از حذف آنها را دارد، اما بد نیست زمانی که یک DC را حذف می کنیم، یک بررسی سریع از تمام اشیاء DNS برای تأیید و حذف همه سوابقی که در آنجا باقی مانده است، انجام می دهیم.

حذف دومین کنترل با استفاده از Active Directory Users and Computers

کنسول Active Directory Users and Computers را باز کنید و به OU دومین کنترلرها بروید. روی دومین کنترلی که میخواهید حذف کنید راست کلیک کرده و  روی Delete  برای حذف کلیک DC حذف کنید. پس از آن، شما یک پیام مشاهده میکنید که به شما اطلاع می دهد که شما قصد دارید یک کنترل کننده دامنه را بدون استفاده از روش کلاسیک و نرمال حذف کنید. شما باید تیک گزینه Delete this domain controller anyway را بزنید و برای انجام حذف روی Yes برای تایید کلیک کنید.

اگر DC که شما حذف کنید یک گلوبال کاتالوگ باشد یا  (GC) بود، برای تأیید حذف، بر روی Yes کلیک کنید. اگر DC  در حال حذف یک یا چند نقش FSMO داشته باشید، برای انتقال آن به DC دیگر روی OK کلیک کنید. البته اگر شما خودتان قبلا این کار را نکرده اید.
 
حذف دومین کنترل با استفاده از Active Directory Sites and Services

برای حذف یک دومین کنترل در ساختار اکتیودایرکتوری، کنسول Active Directory Sites and Services را باز کنید، گزینه مربوط به Sites را باز کنید تا دومین کنترل مورد نظر را پیدا کنید.  سپس روی آیکون NTDS Settings مربوط به DC کلیک راست کرده و  Delete را انتخاب کنید.

در پنجره باز شده روی Yes برای تایید حذف کلیک کنید. در پنجره باز شده با قبول هشدارها با کلیک روی دکمه Delete، دوباره تأیید کنید. در اینجا هم  اگر DC گلوبال کاتالوگ باشد و یا  حداقل یکی از نقش های FSMO داشته باشد،  باید دوباره حذف را تایید کنید. پس از  انجام این مراحل می توانید خود دومین کنترل را در کنسول Active Directory Sites و Services حذف کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.