کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری یکی دیگر از تجهیزات مورد استفاده در شبکه های کامپیوتری است که کاملاً متفاوت از انواع کابل های Coaxial و کابل های Twisted Pair عمل می‌کند. به جای اینکه سیگنال الکتریکی در داخل سیم انتقال یابد، پالسهایی از نور در میان پلاستیک یا شیشه انتقال می‌یابد. این کابل در برابر امواج الکترومغناطیس کاملاً مقاومت می‌کند و نیز تأثیر افت سیگنال بر اثر انتقال در مسافت زیاد را بسیار کم در آن می‌توان دید. برخی از انواع کابل فیبر نوری می‌توانند تا 120 کیلومتر انتقال داده انجام دهند. همچنین امکان به تله انداختن اطلاعات در کابل فیبر نوری بسیار کم است.

انواع کابل فیبر نوری 

انواع کابل نوری شامل دو نوع اصلی است:

1- Single Mode: که دراین کابل دیتا با کمک لیزر انتقال می‌یابد و بصورت 8.3/125 نشان داده می‌شود که در آن 8.3 میکرون قطر فیبر نوری و 125 میکرون مجموع قطر فیبر نوری و محافظ آن می‌باشد. این نوع که خاصیت انعطاف‌پذیری کم و قیمت بالایی دارد برای شبکه‌های تلویزیونی و تلفنی استفاده می‌گردد.
2- Multi Mode: که در آن دیتا بصورت پالس نوری انتقال می‌یابد و بصورت 62.5/125 نشان داده می‌شود که در آن 62.5 میکرون قطر فیبر نوری و 125 میکرون مجموع قطر فیبر نوری و محافظ آن می‌باشد. این نوع مسافت کوتاهتری را نسبت به Single Mode طی می‌کند و قابلیت انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. قیمت آن نیز ارزان‌تر است و در شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود. بطورکلی کابل فیبر نوری نسبت به دو نوع Coaxial و Twisted pair قیمت بالایی دارد و نیز نصب آن نیاز به افراد ماهری دارد. شبکه‌های 100Base FX، شبکه‌هایی هستند که در آنها از فیبر نوری استفاده می‌شود، سرعت انتقال در آنها 100 مگابیت در ثانیه بوده و روش انتقال Baseband می‌باشد. امروز، با پیشرفت تکنولوژی در شبکه‌های فیبر نوری می‌توان به سرعت 1000 مگابیت در ثانیه دست یافت.

اجزا کابل فیبر نوری

در ساخت کابل فیبر نوری اجزاء مختلفی باید بررسی شود تا به مراحل تولید آنها واقف شویم. در یک دیدکلی باید اجزاء کابل را به این شکل دسته بندی کنیم.

• تار و رشته فیبر نوری
• تیوب Tube(محل قرار گرفتن تار یا رشته فیبر نوری)
• لایه های حفاظتی اطراف تیوب
• غلاف ها

تیوب Tube
در این بخش به Material ساخت تار فیبر نمی پردازیم بلکه به لایه های بعد از فیبر خواهیم پرداخت. اولین لایه مرکزی کابل، تیوب ها هستند که تارهای فیبر طبق رنگ بندی های استاندارد درون آن نظام می گیرند. تعداد این تیوب ها نشان دهنده حداکثر تعداد رشته های فیبر درون کابل را نشان می دهد. به طور مثال هر تیوب می تواند حداکثر تا 6 تار فیبر را درون خود جای دهد پس اگر فرض کنیم که کابلی داریم با 6 تیوب که هر تیوب 6 فیبر در خود جای می دهد ،این کابل تا 36 فیبر نوری را پشتیبانی می کند. در ضمن لازم به ذکر است که وقتی تعداد تیوب ها از یک مقداری بالاتر می رود لازم است جهت جلوگیری از تابیده شدن تیوب ها برروی یکدیگر از یک محوری که معمولا از جنس پلاستیکی (FRP) یا آهنی (Steel)  در مرکز تیوب ها می باشند استفاده کرد.

لایه های حفاظتی
بعد از تیوب به لایه های حفاظتی می رسیم. لایه های مختلف حفاظتی وجود دارد که هر کدام از آنها وظیفه ی خاصی بر عهده دارند که عبارتند از :

• مواد ژله ای مانند دور تیوب ها       Jelly Filled Compound
• لایه مسدود کننده نفوذ رطوبت      Water Blocking System
• آرمورد یا زره حفاظتی         Armored
–  مواد ژله ای مانند دور تیوب خاصیت ضد آبی و ضدخورندگی توسط جانوران را دارند این خاصیت ضدخورندگی را ماده سیانور فراهم می کند.
–  لایه مسدود کننده نفوذ آب هم الیافی است از جنس پلی استر شبیه به پارچه که مهمترین وظیفه آن جذب رطوبت به خود و جلوگیری از نفوذ آن به لایه های بعدی می باشد.
–  آرمورد یا زره حفاظتی همانطور که از اسمش پیداست پوشش فلزی از جنس آهن یا آلومینیوم است که جهت حفظ لایه های بعد، از ضربات و صدمات است.

غلاف ها
غلاف ها بیرونی ترین لایه های کابل هستند. غلاف ها به دو دسته بیرونی و داخلی تقسیم می شوند.

• PE : مقاومت و انعطاف توامان دارد
• PVC : انعطاف بالا خصویت اصلی این نوع است

PE  :PE هاخود از چهار دسته High Density, Middle Density, Low Density ,LLZH  تشکیل می شوند که به این شکل می توان آنها را از هم تفکیک کرد.

• High Density = مقاومت بالایی دارد اما انعطاف پایین است.
• Middle Density = مقاومت و انطاف در یک سطح هستند.
• Low Density = مقاومت پایین تر و انعطاف بالاتر می باشد.
• LSZH = ضد آتش می باشد.

PVC: این مواد قابلیت انعطاف بسیار بالاتری را فراهم می کنند.

قابلیت مهم کابلهای Datwyler :

قابل Customize بودن : کابل های Datwyler ، از قبل به انواع کاربری ها تقسیم شده اند و برای هر محیط و شرایطی یکسری کابل های از قبل آماده شده وجود دارد. اما این امکان برای مشتریان وجود دارد که تمامی اجزای کابل خود را بنا به شرایط پروژه خود سفارش دهند که این خود مستلزم تحمل زمان و هزینه های تولید از سمت مشتری می باشد.

بطور کلی در زمان انجام پروژه های کابل کشی شبکه توصیه‌هایی در مورد نصب کابل فیبر نوری در شبکه وجود دارد:
– همیشه بیشتر از مقدار مورد نیاز کابل تهیه کنید.
– هر بخشی از شبکه را که نصب می‌کنید، آزمایش نمایید. ممکن است بخشهایی در شبکه وجود داشته باشند که خارج ساختن آنها پس از مدتی دشوار باشد.
– اگر لازم است بر روی زمین کابل‌کشی نمایید، کابلها را بوسیله حفاظت‌کننده‌هایی بپوشانید.
– دو سر کابل را نشانه‌گذاری کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.