انواع باطری های گوشی و لپتاپ

انواع باطری ها

انواع باطری های گوشی و لپتاپ ساختاری شبیه به هم دارند. باطری های قابل شارژی که در این دستگاه ها استفاده میشوند، بعد از پیدایش دستگاه های قابل حمل و نیاز به وجود باطری در آنها، یک چرخه پیشرفت و ترقی را طی کرده اند تا به باطری های امروز رسیده اند. پرمصرف ترین انواع باطری های گوشی و لپتاپ تا کنون عبارتنداز:

  • باتری‌های نیکل کادمیومی ‌(Nickle Cadmium) اولین نوع از باتری‌ها که به صورت عمده در لپ تاپ ها مورد استفاده قرار گرفت. البته امروزه دیگر از این نوع باطری ها در دستگاه جدید متوقف شده و مدلهای جدیدتر باطری ها جایگزین آنها شده‌اند. وجود فلز سمی‌ کادمیوم در این نوع باتری علاوه بر ایجاد خطر، آلودگی شدید محیط زیست را نیز به همراه داشت. همینطور اندازه بزرگ و وزن زیاد آنها از نقاط ضعف این باتری‌ها به شمار می‌رفت. علاوه بر این داغ شدن بیش از اندازه آنها مشکلاتی را در حین مکالمه به وجود می‌آورد و در دراز مدت می‌توانست منشا دردسرهای جدی‌تری از جمله انفجار شود. آن ها قادر به تامین توان به مدت حداکثر دو ساعت هستند اما میزان توانایی آن ها در نگهداری توان پس از هر بار شارژ بدلیل ویژگی اثر حافظه یا Memory effect باعث میشود که عمل شارژ در دفعات بعدی به خوبى در آنها انجام نشود.
  • باتری‌های نیکل هیدرید فلز ( Nickle Metal Hydride) توان را برای مدت بیشتری نسبت به باطری قبلی نگاهداری میکردند، اما طول عمر کمتری نسبت به باطری های نیکل کادمیومی داشتند ونیز مشکل اثر حافظه یا Memory effect در آنها هرچند کمتر از باطری قبلی اما وجود داشت. اما فلز سمی‌کادمیوم از این نوع باطری حذف شده و نیز این باتری‌ها نسبت به نسل قبلی باریک‌تر وسبک‌تر شده بودند و سریعتر شارژ میشدند اما به همان نسبت هم شارژ انها سریعتر تخلیه میشد.
  • باتری‌های لیتیوم‌یونی (Lithium Ion) باطری های لیتیوم یونی در حال حاظر باطری های پرکاربرد برای لپ تاپ ها و موبایلها هستند. آنها از سایر باطری های قابل شارژ قبلی با اندازه مشابه سبک تر هستند. این باطریها برای مدت طولانی تری انرژی را ذخیره کنند. این باطری ها مشکل اثر حافظه یا Memory Defects ندارند و نیازی به تخلیه قبل از شارژ دوباره وجود ندارد بلکه تخلیه کامل این باطری سبب کاهش طول عمر آنها میشود. یکی از معایب این باطری ها تاریخ مصرف آنهاست که حدود 2 سال از زمان تولید آنهاست و نه از زمان اولین استفاده از آنها، همچنین کار در دمای بالا سبب میشود که این باطریها سریعتر از زمانی که در حرارت معمولی مورد استفاده قرار می گیرند تخلیه شوند.
  • باتری‌های لیتیوم پلیمری (Lithium Polymer) دارای مقاومت و قدرت بالا و وزن بسیار کم همراه با توانایی بسیار بالا درنگهداری هستند که در برخی مدلها نگهداری شارژ در آنها پنجاه درصد بیشتر از سایر باتری‌های دیگر است. در صورت استفاده نکردن از این باطری ها شارژ آنها تا مدتها حفظ شده و حتی دمای پایین نیز تاثیری بر عملکرد آنها ندارد. این باطری بهترین باطری ها هستند که ممکن است در گوشی ها از آن استفاده کنند. این باطریها بازار هواپیماها و خودروهای کنترل شونده از راه دور و قطارهای با اندازه بزرگ را در اختیار گرفته‌اند و این به دلیل توجیه اقتصادی قیمت آن‌ها در مقابل سبک بودن و ظرفیت بالا و انتقال توان آن‌ها است.