10 نکته برای حفظ حریم شخصی شما در اینترنت

حفظ حریم شخصی در اینترنت

با توجه به افزایش کار با شبکه های وب و وجود افراد فرصت طلبی که برای بدست آوردن اطلاعات شخصی افراد به منظور استفاده برای مقاصد مختلف هستند، شما برای حفظ حریم شخصی خود در اینترنت باید بر روی داده های خود کنترل بیشتری داشته باشید. در اینجا 10 نکته برای حفظ حریم شخصی شما در اینترنت را بیان میکنیم که رعایت آن باعث جلوگیری از دسترسی افراد فرصت طلب به اطلاعات شخصی شما میشود.

1- تنظیمات حریم خصوصی خود در شبکه های اجتماعی را بررسی کنید.

اگرشما هم در شبکه های اجتماعی یک اشتراک یا اکانت دارید، باید بدانید که این شبکه ها اطلاعات زیادی در مورد شما دارند و ممکن است تعجب کنید که به طور پیش فرض چه مقدار از آن برای هر کس در اینترنت قابل مشاهده است. به همین دلیل است که ما به شدت توصیه میکنیم تنظیمات حریم خصوصی خود در آن شبکه ی اجتماعی را بررسی کنید، با این کار شما در آنجا تصمیم می گیرید که چه اطلاعاتی را میخواهید با کسانی که کاملا با شما غریبه هستند در میان بگذارید، چه اطلاعاتی را با دوستانتان و چه اطلاعاتی را با هیچکس جز خودتان.

2- از فضاهای عمومی ذخیره سازی اطلاعات برای اطلاعات خصوصی خود استفاده نکنید.

از سرویس های آنلاین که برای ذخیره اطلاعات خصوصی شما هستند، استفاده نکنید. مثلا، Google Docs مکان ایده آلی برای ذخیره لیست پسوردهای شما نیست و یا Dropbox بهترین مکان برای نگهداری اسکن پاسپورت شما نیست، مگر اینکه آنها را به صورت فشرده و رمز شده نگهداری کنید.

3- مراقب ردگیری فعالیت های خود توسط دیگران باشید.

هنگام بازدید از یک وب سایت، مرورگر شما دسته ای از مسائل مربوط به شما که شامل سابقه مشاهده و گشت و گذارهای شما در سطح وب است را افشا می کند. شرکتهای بازاریابی از این اطلاعات برای نشان دادن تبلیغات هدف به شما استفاده میکنند. برای حفظ حریم شخصی خود در اینترنت حالت ناشناس یا Incognito در مرورگر ها واقعا نمیتواند از چنین ردیابی جلوگیری کنند، شما باید از ابزارهای ویژه دیگری برای این کار استفاده کنید.

برای جلوگیری از ردیابی اینترنت از ویژگی Private Browsing که در نسخه های آنتی ویروسها وجود دارد، استفاده کنید.

4- آدرس ایمیل اصلی و شماره تلفن خود را به صورت خصوصی نگهدارید.

جایزه شما برای به اشتراک گذاشتن آدرس ایمیل و شماره تلفن شما چیست؟ دریافت هزاران هرزنامه و اسپم در ایمیل و صدها روبوکال بر روی گوشی شما. حتی اگر نمیتوانید اطلاعات مربوط به ایمیل و شماره تلفن خود را با شرکت خدمات اینترنتی و فروشگاه های آنلاین به اشتراک نگذارید، لااقل آنرا با افرادی که در شبکه های اجتماعی به صورت تصادفی میبیند به اشتراک نگذارید و سعی کنید، برای حفظ حریم شخصی خود در اینترنت یک آدرس ایمیل جداگانه، یکبار مصرف و در صورت امکان یک شماره تلفن جداگانه برای این موارد تهیه کنید.

یک ایمیل اضافی ایجاد کنید و یک سیم کارت اضافی، برای استفاده درخریدهای آنلاین و موارد دیگر که برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود با غریبه ها استفاده می کنید، تهیه کنید.

5- از نرم افزارهای پیامرسانی که دارای رمزنگاری end-to-end هستند، استفاده کنید.

اکثر برنامه های پیام رسانی امروزی از رمزگذاری استفاده می کنند، اما در بسیاری موارد پیامها با رمزنگاری در زمان انتقال ارسال میشوند اما همان پیامها در قسمت ارائه دهنده رمزگشایی شده و یک نسخه از آن در سرورهای آن ذخیره می شود. حتی اگر پیام رسان هم نخواهد از اطلاعات ذخیره شما سو استفاده کند اما اگر این سرورها توسط کسی هک شد چه اتفاقی برای اطلاعات خصوصی شما خواهد افتاد.

با توجه به این نکته برای حفظ حریم شخصی خود در اینترنت سعی کنید از پیامرسان هایی که دارای رمزنگاری end-to-end هستند استفاده کنید، با این کار حتی ارائه دهنده سرویس پیام رسانی هم نمی تواند مکالمات شما را ببیند و آنها را ذخیره کنید. بنابراین سعی کنید از یک برنامه پیامرسان با ویژگی end-to-end encryption مانند WhatsApp استفاده کنید.

توجه داشته باشید که به طور پیش فرض، فیس بوک مسنجر، Telegram و Google Allo از رمزنگاری کامل end-to-end استفاده نمی کنند. برای فعال کردن این ویژگی در این پیامرسان ها باید به صورت دستی گزینه secret chat را استارت کنید.

6- استفاده از پسوردهای امن

استفاده از کلمات عبور ضعیف برای محافظت از اطلاعات شخصی بسیار خطرناک است. از طرفی تقریبا غیرممکن است که شما بخواهید پسورد طولانی و منحصر به فرد را برای هر سرویسی که استفاده می کنید حفظ کنید. بنابراین میتوانید با با یک نرم افزار میدیریت پسورد تنها یک رمز عبور اصلی را حفظ کنید. برای امن کردن پسوردها بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید.

استفاده از گذرواژههای طولانی (12 کاراکتر و بیشتر)
استفاده از یک رمز عبور متفاوت برای هر سرویس
استفاده از یک نرم افزار مدیریت پسورد

7- بررسی مجوزهای دسترسی برنامه های نصب شده روی تلفن همراه و افزونه های مرورگرها

همه برنامه های موبایل در زمان نصب از شما اجازه دسترسی به مخاطبین یا فایل های موجود در حافظه ذخیره سازی دستگاه را و بعضی دیگر هم اجازه دسترسی به دوربین، میکروفون، مکان جغرافیایی و غیره را دارند.
بعضی از این برنامه ها واقعا نمی توانند بدون این مجوز کار خود را انجام دهند، اما بعضی دیگر از این برنامه ها از این اطلاعات برای بازاریابی شما (و شاید بدتر) استفاده کنند. خوشبختانه، کنترل این مجوزها نسبتا آسان است، همین امر برای افزونه های نصب شده روی مرورگرها در گوشی و کامپیوترهای شخصی هم صدق میکند. پس همیشه :

تا جای امکان برنامه های افزودنی مرورگرها را نصب نکنید، مگر اینکه واقعا به آنها نیاز داشته باشید. سپس به دقت مجوزهایی که به آنها داده اید را بررسی کنید.

همیشه مجوزهایی را که به برنامه های تلفن همراه داده اید چک کنید.

8- امن نگهداشتن کامپیوتر و موبایل بوسیله پسورد یا پسکد

رایانه ها و تلفن های ما اطلاعات زیادی را ذخیره می کنند که ما ترجیح می دهیم آنها را به طور خصوصی نگهداریم. به همین دلیل با پسورد از آنها محافظت کنید. این پسورد لازم نیست پیچیده و منحصر به فرد باشند، فقط کافی است بتوانند جلو دسترسی افرادی که بصورت تصادفی به آنها دسترسی می یابند را بگیرند.

در دستگاه های تلفن همراه بهتر است از پین شش رقمی یا گذرواژه واقعی به جای پین چهار رقمی و یا الگوهای قفل صفحه نمایش استفاده کنید. برای دستگاههایی که از تأییدیه بیومتریک پشتیبانی می کنند – چه خواندن اثر انگشت یا چهره باز کردن – این به طور کلی خوب است، اما به یاد داشته باشید که این تکنولوژی ها دارای محدودیت هستند.

9- غیرفعال کردن اعلان ها در زمان قفل صفحه نمایش

هر چند سعی کنید با انتخاب یک گذرواژه طولانی و امن از تلفن خود محافظت کنید اما اگر اعلان ها را در زمان قفل صفحه نمایش درست تنظیم نکنید هر کسی که نگاهش به گوشی می افتد می تواند کسب و کار شما را ببیند. برای جلوگیری از نمایش اطلاعات در زمان قفل بودن صفحه نمایش و اعلان های گوشی را به درستی تنظیم کنید.

10- در شبکه های Wi-Fi به صورت private بمانید

شبکه های عمومی Wi-Fi معمولا ترافیک را رمزگذاری نمی کنند و این بدان معنی است که هر کس در همان شبکه می تواند سعی کند ترافیک شما را مشاهده کند. در زمان استفاده از این شبکه ها سعی کنید از انتقال هر گونه اطلاعات حساس – ورود به سیستم، کلمه عبور، اطلاعات کارت اعتباری و غیره اجتناب کنید و از یک VPN برای رمزگذاری اطلاعات خود و محافظت آنها استفاده کنید.

بنابراین تا جای امکان از Wi-Fi عمومی استفاده نکنید، اگر مجبور به اتصال به یک هات اسپات عمومی شدید حتما از یک VPN برای اتصال امن استفاده کنید.

منبع: www.kaspersky.com